We zien het effect van copywriting elke dag van ons leven. Je vindt het in advertenties en bij producten. In boeken, podcasts, e-mails, documenten en andere vormen van content. Woorden hebben macht, vooral voor ondernemingen in deze tijd. Content is namelijk één van de belangrijkste onderdelen van je online marketing-strategie. In dit artikel lees je waarom jij als bedrijf meer aandacht wil besteden aan copywriting.
Waarom is goede copywriting belangrijk?
Copywriting kan de reputatie van je bedrijf maken of breken.
Een goede tekst zorgt voor meer websitebezoekers, meer vertrouwen in jouw bedrijf én het zet lezers om in klanten. Maar wat houdt goede copywriting in?
De tekst spreekt je publiek direct aan
Goed geschreven teksten voelen aan als een gesprek met de lezer. Er zit richting in en het is geschreven op een ongedwongen maar interessante toon die lezers aan het denken zet.
In goede copywriting worden feiten en ideeën niet ronduit verkondigd, noch klinkt het opschepperig en arrogant. In plaats daarvan is het zo geschreven dat de lezer het gevoel krijgt dat de tekst voor hem of haar geschreven is.
Het is gericht op je markt
Als je je klanten en markt kent, komt je copy persoonlijker over. Je kunt mensen niet bieden wat ze willen als je niet weet wat dat is.
Copywriting is dus niet alleen leuk schrijven. Het uiteindelijke doel is om producten en diensten te verkopen. Als je website en berichten veel bekeken worden is dat al een overwinning op zich. Maar als je klanten het enkel leuk of interessant vinden om je tekst te lezen, zonder het verlangen om op jouw aanbod in te gaan, is het waarschijnlijk niet relevant (genoeg) voor hun behoeften.
Goede copy is dus een tekst die niet iedereen hoeft te imponeren. Het maakt indruk op de juiste doelgroep. Joúw doelgroep.
Het is overtuigend geschreven en houdt de lezer bezig
Goede teksten vertellen een verhaal. Krachtige storytelling is een hulpmiddel bij copywriting. Mensen raken snel verveeld als ze alleen maar statistieken en data zien. Bovendien zullen lezers alle informatie snel vergeten, omdat ze vanaf het begin al niet geïnteresseerd waren in de tekst. Wat wil je bereiken met je tekst? Als je dat in gedachten houdt wordt het schrijven van goede content al een stuk makkelijker.
Een overtuigende en boeiende tekst is onvergetelijk.
Goede copywriting leidt tot een reactie van de lezer
Als je copywriting jouw publiek interesseert en aanspreekt zal het ook leiden tot een reactie. Effectieve copy roept emoties op bij de lezer – vermaak, anticipatie, nieuwsgierigheid, shock, ongeloof etc.
Emoties zijn wat een lezer doet investeren. Goede teksten laten mensen emoties voelen of vragen stellen en laten daardoor een impact achter.
Bovenal bouwt het een verlangen op bij de lezer om te reageren op je call-to-action (CTA).
Een copywriter inhuren
Je ziet dus hoe belangrijk het is om goed na te denken over je copywriting. En wat doe je als je geen tijd kunt besteden aan het schrijven van uitstekende content om je site te onderscheiden van je concurrenten?
Een copywriter inhuren, natuurlijk!
Wat doet een copywriter precies?
Het doel van een copywriter is om jouw klant aan te sporen tot actie. Of dit nu is door jouw product of service te kopen, zich in te schrijven op jouw nieuwsbrief, je nieuwste E-book te downloaden of je te volgen op social media.
Wanneer je een professionele copywriter inhuurt, haal je niet alleen iemand in huis die geweldige kan schrijven. Je huurt ook iemand in die jouw diensten foutloos weet vast te leggen.
Een kopje koffie doen?
Ik help je graag met je copywriting. Zullen we een kopje koffie doen en samen de mogelijkheden bespreken?
Geef een reactie